Tuesday 1 April 2014


BLACK HORNBILL

Burung Enggang Gatal Birah/Burung Kakek atau dalam nama bahasa Inggeris nya ialah Black Hornbill ialah salah satu daripada haiwan yang terdapat di Malaysia. Nama sainstifiknya pula ialah Anthracocerus Malayanus.
   Ia juga dikenali sebagai burung Enggang Hitam dan burung ini juga merupakan salah satu daripada spesies yang telah digambarkan oleh William Farquhar yang terdapat di Tanah Melayu.
Juga dikenali sebagai orang kulit Hitam Malaysia atau Black Hornbill. K


Black Hornbill ini juga dipanggil sebagai orang kulit Hitam Malaya dan Black Hornbill Asia yang datang dari Asia Tenggara. Antaranya ialah Malaysia, Singapura, Thailand, Borneo dan Indonesia.
Kenyalang hitam saiz sederhana hitam saiz sederhana dengan bulu ekor luar dicurahkan warna putih dan casque yang secara berkadaran besar.
 Burung Enggang Gatal Birah betina mempunyai merah jambu di sekitar matanya. Lelaki kadang-kadang mempunyai jalur putih atas mata kepada tengkukBadan dan sayap burung Burung Enggang Gatal Birah ialah hitam tetapi mereka mempunyai satu warna putih dibawah jalur ekornya. 
Burung ini tidak mempunyai paruh tanpa gigi. 
Iris coklet kemerahan-merahan pada kaki burung jantan, manakala untuk burung betina kakinya berwarna hitam.



Ciri-ciri burung jantan : Saiz badan yang agak kecil dan mempunyai bulu jambul hitam dan sedikit keputihan serta warna kulit muka ialah hitam.

Ciri-ciri burung betina : Paruh yang lebih kecil dari burung jantan dan mempunyai kulit sedikit merah jambu.

Burung Enggang Gatal Birah merupakan haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang, kelas Burung. Burung Enggang Gatal Birah ini adalah haiwan yang berdarah panas dan mempunyai sayap dan tubuh yang diselubungi bulu pelepah.

Jantung Burung Enggang Gatal Birah terdiri daripada 4 kamar seperti manusia iaitu kamar atas dikenali sebagai atria, sementara kamar bawah dikenali sebagai ventrikle.


(www.arkive.org)


Makanan untuk Burung Enggang Gatal Birah : Buah- buahan, serangga dan rodensia kecil.

Sebagai burung, Burung Enggang Gatal Birah membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya. Tabiat-tabiat penyarangan keluarga Burung ini sangat menarik. Perempuan mengeram biasanya akan dimeterai ke dalam sarang lubang pokok dengan lumpur dan akan meninggalkan hanya satu liang kecill dimana makanan boleh melewati lelaki. Bila burung remaja i9ni ditetaskan wanita bermula tetapi reseals pintu masuk sarang sekali lagi sehingga remaja bersedia untuk meninggalkan sarang tersebut. 

Burung Enggang Gatal Birah : Selalunya akan mengeluarkan 6 biji telur sahaja.

                                 (http://www.animalphotos.me/bird8/horn-blk.htm)
Burung Enggang Gatal Birah ini tinggal di tanah pamah utama dan membalak hutan, dan hutan paya biasanya dibawah 500m.





No comments:

Post a Comment