Tuesday 1 April 2014

Hari ini kami telah ditugaskan oleh pensyarah kami untuk membuat kajian tentang burung enggang.. kami telah dibahagikan ke beberapa kumpulan untuk  membuat kajian tentang burung enggang tersebut. kami telah ditugaskan oleh Cik Dylinda untuk membuat kajian tentang 5 species burung enggang dalam 1 kumpulan... nak tahu tak pa yang kami dapat????? jum selongkar...kami telah membuat kajian tentang salah satu species enggang ini  yang dinamakan Great Hornbill.. nak tahu apa itu Great Hornbill?? jum....

Pengenalan burung enggang ini dahulu.. Great Hornbill boleh dijumpai di India, bahagian negeri China,negara di southeastern Asia termasuk Thailand , juga di Indonesia dan Malaysia iaitu di Sarawak. Burung ini lebih dikenali  nama ialah Kenyalang besar . tetapi burung ini mempunyai nama saintifik tau.. Nama Scientific, ialah  Buceros bicornis.. tetapi orang tempatan selalu mengelarkan atau memangil burung ini dengan nama Enggang Papan .. banyak nama kan???
Burung ini biasanya bersaiz  119 - 122 cm  tak kira jantan dan betina sama jak saiz. Great Hornbill ialah satu daripada anggota terbesar Keluarga kenyalang. Ia boleh mempertimbangkan antara 5.5 - 7 berat.

(contoh gambar  Great Hornbill)
(sumber rujukan :http://hornbills.org/great.htm)


Ni pula kita selongkar habitatnya pula, mesti nak tahu habitat kan?? Burung enggang Great Hornbill ini biasanya berhabitat di tanah  tinggi di kanopi hutan hujan. yang uniknya mereka   dapat mendapat perlindungan di lubang pokok , dan ia juga hidup di tempat yang mungkin meliputi bahagian besar hutan di satu tunggal pada hari di pencarian makanan.

 (rujukan;www.factzoo.com)



Ciri-ciri Great Hornbill ialah.. kalau jantan dan betina tak sama. nak tahu?? ok jum.. burung enggang jantan biasanya,jantan  menjadi lebih besar dari betina. Bolehnya mencapai antara 2.5 - 3.5 kaki di panjang. Paling ketara juga ialah ciri Great Hornbill ialah casque besar yang berhenti di atas paruh dan dahinya. Casque atau pelindung kepala tidak berat apabila ia muncul tetapi ia agak menyalakan apabila ia diperbuat daripada sel-sel berongga tercagar dinding-dinding tipis. menarik bukan.. tetapi yang lebih menarik lagi ialah, ..Pelindung kepala dipercayai melakonkan kamar penguatan untuk burung panggilan yang kuat. Badan burung ditutup dengan kebanyakannya bulu hitam , dan terdapat pengecut di leher, sayap dan bulu-bulu burung. Beberapa bulu kelihatan kuning disebabkan minyak kelenjar. yang ni pula, Great Hornbill betina.. yang betina lebih kecil, kurang hitam dipelindung kepala dan di persimpangan pelindung kepala, dan keputihan.

(contoh gambar burung enggang great hornbill) 
(rujukan;http:www.stlzoo.org/animals/abouttheanimals/birds/kingfishershornbillsbeeeat/greathornbi01) 


Sekarang kita beralih pula ke makanan yang dimakan oleh burung enggang ini ialah.. biasanya burung enggang ini ialah kekasih buah.. nak tahu kenapa?? haa nie nak cerita..Kekasih buah ini kerana Buah  makanan kegemaran burung enggang besar, walaupun mereka juga diperhatikan makan ular, cicak,  dan serangga besar. 

(rujukan ;http://www.stlzoo.org/animals/abouttheanimals/birds/kingfishershornbillsbeeeat/greathornbi01)


Keunikan burung enggang ini ialah kalau nak tahu... burung enggang ini ialah berperanan yang burung enggang besar main dalam menyebar benih banyak pokok buah. Mereka permulaan benih buah mereka makan di rumah tahi mereka , dengan itu mengangkut benih di tempat lain dan membantu hutan memperbaharui sendiri. Kepentingan mereka di pembangunan semula hutan serupa dengan banyak binatang-binatang makan buah lain. nahh menarik bukan??
 
(rujukan;http://www.stlzoo.org/animals/abouttheanimals/birds/kingfishershornbillsbeeeat/greathornbi01)



Nie pula sebagai tambahan... cara pembiakan burung enggang..Proses mengawan Great Hornbills kadang-kadang bermula dengan lelaki melanggar dan menyampuk pelindung kepala di pertengahan mengudarakan supaya "memenangi" seorang teman. Bila betina bersedia bertelur, burung enggang jantan  akan mendaki ke dalam satu lubang pokok kosong. burung enggang jantan  kemudiannya akan mengumpul kepingan lumpur dan tahi, dan mereka akan kedua-dua bekerja bersama-sama kepada dinding burung enggang betina dan sambil membina dinding,betina dan jantan akan berlepas satu bukaan kecil supaya jantan boleh membawa makanan betina manakala dia mengeram dan menaikkan seperti  anak ayam. Dinding ini akan digunakan sebagai perlindungan terhadap pemangsa. Wanita biasanya akan meletakkan beberapa telur di satu genggaman dan menjaga telur.

 (rujukan: ww.factzoo.com)

1 comment: