Monday 7 April 2014

Yes!! Kita Komentar hari ini....lokasi kita ialah Taman Negara  Lanjak Entimau.. haaa nak tahu apa yang menarik di taman negara ini?? baiklah..pengenalan taman negara ini ialah Taman negara ini terletak di lubuk Antu. ia bertapak di Lanjak Entimau pada tahun 1940. Taman negar ini mempunyai 2 buki iaitu bukit Lanjak dan Bukit Entimau. jika anda ingin tahu taman negara ini diwartakan pada tahun 1983 sebagai wildlif sanctuary tau... taman negara ini juga merupakan tempat perlindungan bagi kehidupan liar.

(rujukan : rafflesmuseum.wordpress.com)


Jika anda semua ingin tahu keluasan tapak ini ialah 1770 kilometer persegi. Taman negara ini juga sebagai konversi orang hutan. Yang menariknya ia mempunyai atau memiliki orang hutan di sekitar 1400 an tau..
Jika disini anda boleh menyumpai flora . contohnya periuk kera, rafflesia dan tumbuhan liar.

(rujukan :http://aying87.blogspot.com/2010_08_01_archive.html)

Disini juga terdapat fauna. Contohnya orang hutan. Orang utan ini hidup dengan memakan buah buahan contoh pokok ara serta daun daun,dan  kulit kayu. Orang utan ini hidup bersendirian antara ibu dan anak sahaja mempunyai hubungan yang kekal dan orang utan akan hidup berdua duaan dengan orang utan betina ketika musim mengawan. 

No comments:

Post a Comment