Wednesday 9 April 2014

Hari ini kami telah selesai pembentangan mengenai Kelawar. Kami ingin mengaplikasikan tentang apa yang kami telah pelajari dalam blo0ger ini. Nak tahu apa yang menarik tentang Kelawar jum... 
Pengenalan terlebih dahulu... kelawar ialah binatang mamalia. Terdapat dua jenis Kelawar iaitu kelawar pemakan buah-buahan dan kelawar penghisap darah.  Jika anda ingin tahu dalam bahasa Greek, kelawar membawa maksud tangan bersayap. Ini kerana bentuknya yang terdapat tangan yang bersayap untuk terbang.
(rujukan: www.lovehijau.com)

Makanan pula, makanan untuk kelawar iaitu buah-buahan seperti pisang,ciku dan bunga durian. Selain itu, kelawar juga suka makan serangga seperti nyamuk, kupu kupu dan cengkerik.. Bagi kelawar yang menghisap darah pulaseperti kelawar menghisap darah lembu dan kambing.

(rujukan :www.gambarhaiwan.com)


Habitat pula, habitat kelawar pula seperti di gua, rongga pokok, loteng bangunan tinggi dan loteng rumah.

Bagi pembiakan pula ialah 40 hari hingga 6 bulan kelawar lebih besar mempunyai tempoh kandungan yang lebih panjang. Jika anda ingin tahu,, kelawar mengawan kelawar betina akan menyimpan sperma dalam sesalur sehingga ia bersedia untuk melahirkan dan melahiran anak tersebut. Anaknya boleh sampai 2 hingga 3 ekor. Yang menariknya , anak kelawar akan dipelihara ibunya dengan menyusukan anaknya sehingga anaknya mampu mencari makanan dan terbang sendiri.

No comments:

Post a Comment